Lad mobilen hvile
I takt med den digitale udvikling, bruger vi flere og flere timer på at være online. I den forbindelse synes vi det er vigtigt at eleverne får en overvejelse over i hvilke situationer der er socialtacceptabelt at tage mobilen frem. Fakta er, at mobilen bliver en større og større del af den materielle kultur og at brugen/anvendelsen af den er med til at danne vores identitet. Materiel kultur handler således om betydningen af genstande og brugen af disse til markeringen af sociale og kulturelle forskelle. Vi har derfor valgt at arbejde med designprocessen. Vi vil gerne fremme elevernes samarbejde omkring designprocessen, deres feedback til hinanden, 3D modeller og teknikker der knytter sig til materialet træ. Målgruppen er 5. klasse. Forløbet kan placeres på et hvilket som helst tidspunkt af året, dog kan det være nødvendigt, at eleverne fra tidligere teknikarbejde er fortrolige med bearbejdning af forskellige hårde materialer.
Indledning:
Designmuseum Danmark
Vi har valgt at tage på Designmuseum Danmark, for at give eleverne et indblik i at alt er designet og at de samtidig kan få noget inspiration til hvordan man kan forme og bearbejde materialer som de kan benytte i deres egen designproces.
1. lektion : Intro til besøg på Designmuseum Danmark.
2. lektion x 2: Vi tager på ekskursion
3. lektion x 1: Evaluering af tur og snak om æstetisk udtryk.
Intro opstart til lad mobilen hvile i grupper
4. lektion x 1: Eleverne arbejder med deres designproces og udarbejder mock-ups.
5. lektion x 1: Mock-ups og opstart af produkter
6. lektion x 1: Fremstilling af produkter og pædagogisk dokumentation i form af digitale billeder.
7. lektion x 1: Fremlæggelse og evaluering
Uddybende plan:
1. Lektion x 1: Intro til besøg på Designmuseum Danmark
Vi snakker om hvad man synes er flot design, godt design og hvad der kende tegner disse. Eleverne skal i denne forbindelse kunne finde billeder på iPads og kunne begrunde deres valg. Vi fortæller i denne lektion kort om hvad de skal opleve på Designmuseum Danmark og hvad vi skal lave der.
Vi snakker om hvad man synes er flot design, godt design og hvad der kende tegner disse. Eleverne skal i denne forbindelse kunne finde billeder på iPads og kunne begrunde deres valg. Vi fortæller i denne lektion kort om hvad de skal opleve på Designmuseum Danmark og hvad vi skal lave der.
2. Lektion x 2: Vi tager på ekskursion
Vi er på besøg på Designmuseum Danmark. Her skal eleverne opleve undervises i Design og Designprocesser. Beskrivelsen for dette undervisningsforløb ses her og er fundet på Designmuseum Danmark: Design i dag forholder sig til en lang række spørgsmål, der angår form, konstruktion, funktion og materialer. Men design forholder sig også til kommunikation, levevis, miljøkonsekvenser, forbrugsmønstre og ritualer. I undervisningen undersøger vi forskellige former for design, der vægter disse spørgsmål meget forskelligt. Vi ser også på formgivningsprocessen bag funktionsbestemt design, kunsthåndværk, crossover-design og konceptdesign. Hvor henter designeren inspiration? Hvordan arbejder forskellige designere med idéudvikling, skitsering, modellering, 3D, produkttype, fremstilling, brugerbehov m.m.? I Designværkstedet arbejder eleverne med skitsetegning og modellering.
Undervisningen støtter således følgende mål, som ligeledes er fundet på overstående link:
Vi er på besøg på Designmuseum Danmark. Her skal eleverne opleve undervises i Design og Designprocesser. Beskrivelsen for dette undervisningsforløb ses her og er fundet på Designmuseum Danmark: Design i dag forholder sig til en lang række spørgsmål, der angår form, konstruktion, funktion og materialer. Men design forholder sig også til kommunikation, levevis, miljøkonsekvenser, forbrugsmønstre og ritualer. I undervisningen undersøger vi forskellige former for design, der vægter disse spørgsmål meget forskelligt. Vi ser også på formgivningsprocessen bag funktionsbestemt design, kunsthåndværk, crossover-design og konceptdesign. Hvor henter designeren inspiration? Hvordan arbejder forskellige designere med idéudvikling, skitsering, modellering, 3D, produkttype, fremstilling, brugerbehov m.m.? I Designværkstedet arbejder eleverne med skitsetegning og modellering.
Undervisningen støtter således følgende mål, som ligeledes er fundet på overstående link:
- Forstå kreative designprocesser, hvori indgår inspiration og ideer, planlægning, udførelse og evaluering
- Formgive med personligt præg
- Bruge omverdenen som inspirationskilde
- Eksperimentere med materialer, teknikker, farver, form og funktion
- Forholde sig til det færdige produkt ud fra en æstetisk, funktionel og kommunikativ synsvinkel
- Sætte ord på designprocessen
- Kende relevante fagudtryk
- Videreudvikle og nuancere ordforråd, begreber og faglige udtryk.
3. Lektion x 1: Evaluering af tur og snak om æstetisk udtryk
Vi evaluerer ekskursionen, dens indtryk, læringen der fandt sted osv. først i grupper og derefter samlet i klassen. Eleverne bliver præsenteret for ordet "æstetik" og dets betydning/betydninger:
Vi evaluerer ekskursionen, dens indtryk, læringen der fandt sted osv. først i grupper og derefter samlet i klassen. Eleverne bliver præsenteret for ordet "æstetik" og dets betydning/betydninger:
A. Læren om sansning og den sanselige tilgang til verden
B. Læren om det skønne (og det sublime og det hæslige)
C. Læren om kunsten og dens virkemidler (alle tænkelige kunstarter)
D. Det aspekt af kunsten, som angår det sanselige og det formmæssige
E. Formdannelse, sanseligt udtryk
4. Lektion x 1: Intro opstart til lad mobilen hvile i grupper
I denne lektion er der fokus på elevernes tilegnelse af fagudtryk. Dette kan gøres med tankekort for at få afstemt forforståelsen og deres viden på området. Det er en aktivitet hvor eleverne skal deltage aktivt undervejs, da samme tankekort ikke må optræde mere end en gang. Eleverne bliver hermed øvet i at kunne sortere kort fra der er formuleret forskelligt, men har samme betydning. Fagudtrykkene kunne være: save, hamre, bore, stemmejern, drejebænk, frisk træ, spånplade osv. ("at sætte faglige ord på processeen" af Kristine Kabel)
Derefter bliver eleverne præsenteret for et powerpoint, hvor opgavebeskrivelsen til eleverne vil blive præsenteret samt to kortfilm fremvist. Disse film skal lægge op til en klasse diskussion om hvorvidt vi er blevet for afhængige af mobilen og om den fylder for meget når vi befinder os i sociale sammenhænge. Ydermere skal dias'ene inspirere eleverne i deres kommende designproces. Dette gøres gennem billeder af mobile hvilesteder som umiddelbart ikke er til at kopiere/efterlignes, da det viste materiale eksempelvis er plexiglas og eleverne skal arbejde i træ.
5. Lektion x 1: Eleverne arbejder med deres designproces og udarbejder mock-ups
Eleverne skal udarbejde et hvilested ud fra inspiration fra ekskursion og powerpointshow gennem reproduktiv tænkning, da deres designproces handler om viderudvikling af kendte løsninger. Som tidligere nævnt arbejdes der ud fra CPS metoden og dens 7 trin. CPS- metoden handler om at veksle mellem systematisk og kreativ tænkning, divergens og konvergens tænkning. Grunden til at eleverne skal arbejde med netop denne metode skyldes, at dens 7 trin guider eleverne frem trin for trin mod målet. Den skaber således struktur og progression omkring udgangspunktet for ideen og ikke ideen selv. Eleven skal således tage stilling til emner som målsætning, æstetik, formelle krav, funktionelle krav, tid til rådighed, antal produkter osv. Dette gøres i grupper på 3-4 elever gennem de 7 trin som herunder er listet op og som ligeledes er sat op i plakatform i faglokalet:
Trin 1. Udgangspunkt for problemet – formulering af problemet
Trin 2. Søg fakta/information
Trin 3. Søg problem/udfordring – Mange vinkler på ét problem.
Trin 4. Søg ideer
Trin 5. Søg løsninger – nedskrivning af kriterier. Vurdering er vigtigt.
Trin 6. Søg godkendelse
Trin 7. Lav handlingsplan/arbejdsplan – vigtigt redskab for at komme i mål.
Eleverne skal i fællesskab i grupperne tale om design og form på mobil hvilestedet. De skal tale om fordele og ulemper ved de enkelte ideer. Herefter skal de fremstille deres produkt individuelt.
Eleverne skal opnå en viden om designprocessen og om udførelsen af produktet. De skal have opnået en viden om materialet træ, som de udfører produktet i. Herefter udarbejdes der mock-ups af det godkendte produkt. Det kunne enten være af papkasser, papir, karton, flamingo eller lignende. Det forventes at eleverne prøver at lave mock-ups'ene i mindst to forskellige størrelser, således at de er sikre på, at den valgte størrelse er den rigtige i forhold til fremstillingen af deres produkt.
6. Lektion x 1: Mock-ups og opstart af produkter
Eleverne færdiggør deres mock-ups og får vejledning i hvilke teknikker der ville være gode at benytte i forbindelse med deres produktfremstilling og i forhold til den enkelte elevs kompetencer (differentiering). Herefter kan de starte produceringen af produktet. Eleverne skal huske at dokumentere deres arbejde i form at digitale billeder.
Eleverne færdiggør deres mock-ups og får vejledning i hvilke teknikker der ville være gode at benytte i forbindelse med deres produktfremstilling og i forhold til den enkelte elevs kompetencer (differentiering). Herefter kan de starte produceringen af produktet. Eleverne skal huske at dokumentere deres arbejde i form at digitale billeder.
7. Lektion x 1: Fremstilling af produkter og pædagogisk dokumentation i form af digitale billederInden eleverne sendes igang med deres produkter, vil vi som lærer, hvis der er nogle stykker af eleverne der skal benytte samme teknikker, vise dem. Det giver alle elever mulighed for at udvikle deres teknikrepertoire, men fastlåser ikke de af eleverne, der ikke er blevet vejledt i teknikker, som de bør anvende i forhold til deres produkt. I denne lektion skal eleverne også gøre sig tanker omkring hvordan de ønsker at vise samt formidle deres digitale billeder.
8. Lektion x 1: Fremlæggelse og evaluering
Eleverne fremlægger for klassen og skal evaluere egen arbejdsproces og idégenerering. Her får eleverne mulighed for at få stillet spørgsmål, Af hinanden, til eksempelvis den anvendte teknik, om de ville have gjort noget anderledes og hvad eleverne nu kunne finde på at stille af spørgsmål til hinanden.
Eleverne fremlægger for klassen og skal evaluere egen arbejdsproces og idégenerering. Her får eleverne mulighed for at få stillet spørgsmål, Af hinanden, til eksempelvis den anvendte teknik, om de ville have gjort noget anderledes og hvad eleverne nu kunne finde på at stille af spørgsmål til hinanden.
Materiale kombination og udtryk:
Afsæt i fælles mål for håndværk og design:
Ideudvikling: Eleven har viden om brug af informations- og inspirationskilder. Eleverne er på inspirationstur til Dansk designcenter og bliver ved opstart præsenteret for et oplæg, hvor forskellige mobil hvilesteder fremvises og formålet med produktet fortælles.
Ideafprøvning: Eleven kan afprøve ideer i forhold til produkters form og funktion, ved at kunne udarbejde en mock-up af egen ide.
Produktrealisering: Eleven kan fremstille egne enkle produkter efter oplæg og egne ideer. Eleven trækker på forudgående erfaringer i håndværk og design og indhenter viden om grundlæggende teknikker via den digitale database, hvor korte arbejdsvideoer viser forskellige teknikker. Eleven har viden om arbejdstilrettelæggelse, som de får gennem CPS-metoden og dens 7 trin.
Evaluering: Eleven kan præsentere eget produkt, herunder ved digitale værktøjer af deres produktfremstilling trin for trin. Billeder tager de med deres elevipads.
Egen forberedelse:
Her ses eget arbejde med materialer, teknikker, metoder og fremstilling af produkt i relation til emnet.
Min første ide til hvad eleverne kunne lave, var en strandstol, jeg fik dog hurtigt at vide at det kunne eleverne nok ikke magte. Hvorfor ikke tænkte jeg, stolen kunne jo laves på en på en enkelt måde, der ikke behøvede at tage modet fra eleverne. Men der blev tænkt videre og ideen kom med at vi skulle lave et hvile sted til mobil telefonen. Jeg kunne ikke helt slippe ideen med den der liggestol, så hvorfor ikke lave en stol til mobilen. Der var mange forskellige ideer til denne her stol, men det skulle jo være en eleverne også ville kunne lave. Så
| køb en rundpind. |
| skær den i de rigtige mål |
| bor huller til skruerne |
| skru nogle af dem sammen |
| bor for til de næste skruer |
| skær benene skråt af, så stolen kan stå og afrund enderne |
| udhul enderne så de sider pænere når stolen bliver samlet |
| brugte filer og samlet skelet af stolen |
| find et par gamle bukser |
| klip baglommen af |
| ||
| lad mobilen hvile! |

Ingen kommentarer:
Send en kommentar